Duuk docentenplatform

Duuk docentenplatform

Duuk docenten-platform

Web design & UX

Hoe we docenten alles aanbieden in 1 platform om hun les Engels, Nederlands of geschiedenis te geven.

We ontwierpen een docentenplatform voor docenten in het voortgezet onderwijs wat ze in staat stelt om snel les te geven, verschillende belangrijke apps te bereiken en werk voor leerlingen in te plannen of controleren.
Services
User research
Prototyping
Web design
CHALLENGE
Een docentenplatform wat voor meerdere methodes inzetbaar is, maar wat voor de gebruiker nog steeds specifiek en gericht aanvoelt.
UITKOMST
Een web-applicatie waar constant op uitgebreid wordt met verschillende features. Op dit moment gaan we van early-adopters naar early majority en itereren dus nog steeds.
Key-visual-duuk2

De toolbox van PLOT26 biedt extra informatie over specifieken onderwerpen voor zowel leerling als docent.

Deliverables

We ontwierpen een docentenplatform voor docenten in het voortgezet onderwijs, waarin applicaties specifiek voor het vak terugkomen, maar ook algemene functies als het inplannen van lessen of het bekijken van resultaten. Daarnaast kan de docent er natuurlijk les mee geven. Zo bieden we digibordlessen en werkbladen aan. Het visueel ontwerp is vooral gericht om het zo belevend mogelijk te maken en interessant te zijn voor leerlingen.

Over hun

Docenten in het voortgezet onderwijs hebben net als hun collega’s in het primair onderwijs, altijd veel meer taken dan alleen lesgeven. Ze zijn bezig met lesgeven, managen van klassen, vergaderingen bijwonen, oudergesprekken voeren. Maar doen ook nog dingen als anti-pest coördinator of andere neventaken. Het belangrijkste probleem is dat ze nooit tijd hebben, dus werkt alles zo laagdrempelig mogelijk. Dat is nog weleens een probleem in de wereld van complexe didactiek.

unsplash-image

Het doel

We willen docenten vooral meer tijd en rust bieden, zodat zij de ruimte ervaren om de generatie van morgen op te leiden. Zo laten we leerlingen zelf onderzoeken en leren en kunnen we hen intrinsiek motiveren. Daarnaast bieden we gerichte tools en hulpmiddelen waarmee het voor docenten gemakkelijker wordt om les te geven.

De overbrugging

We begonnen het proces door gericht naar onze eigen didactiek en structuur van lesgeven te kijken. Hoe werkt dat? Wat is logisch voor een gebruiker? Wat is logisch om een optimale leerroute aan te bieden? Hoe verenigen we die twee? Die vragen hebben we samen met uitgevers en gebruikers getackeld. Door middel van focusgroepen, interviews en user tests kwamen we erachter wat wel werkt en wat niet.

4-interactions

Omdat de diepgang van de voortgezet onderwijs methodes zo groot is, is er extra contextgevoelige informatie beschikbaar voor gebruikers

Het systeem, genaamd Duuk is overkoepelend voor de Blink methodes in het voortgezet onderwijs, maar dat betekent niet dat we niet specifiek per vak hebben gekeken wat er anders of beter kan. Zo heeft PLOT26 (Nederlands) een specifieke app om werkwoordspelling te oefenen. Wired (Engels) heeft een grammatica app, lees er hier meer over. Daarnaast biedt Wired een unieke structuur per periode. Maar ook Saga heeft zijn eigen onderdelen zoals een tijdsprong, onderzoekslessen en colleges.

Doordat de lessen van Blink altijd visueel onderscheidend zijn moest er voldoende plaats zijn om visueel uit te pakken. Grote, pakkende beelden die je meeslepen. We willen dat je de beelden voelt, dat ze binnenkomen en een emotionele reactie oproepen. Want dat helpt om het te laten plakken.

Visual-onderzoekslessen-tijdssprong-saga

Bij Saga werk je vanuit een tijdsprong naar onderzoekslessen om uiteindelijk colleges met vrije ruimte te proberen. Om de tijd van de grieken weer te geven werken we met filmische beelden (die historisch correct zijn).

De laatste stap

Om echt in de praktijk te ervaren of het rust gaf zijn we dagen mee gaan lopen met docenten. Om te zien hoe zij de nieuwe systemen nu echt gebruiken. Achterin de klas konden we het beste zien hoe het gebruikt werd en waar nog verbetering mogelijk was. Die verbeteringen voeren we in stappen door. Docenten zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Zo liepen we meerdere dagen mee om te observeren en met hen te sparren over potentiële nieuwe functionaliteit. Die functies zoals het zelf toevoegen van materiaal onderzoeken we op dit moment. Wel werd duidelijk dat ze al een stuk meer rust ervaren omdat de systemen van Blink een heldere structuur bieden.

Uitkomst

Docenten zijn en blijven druk, maar in ieder geval hoeven ze zich minder druk te maken om de systemen waarmee ze werken. Door gericht aan de slag te kunnen gaan met de verschillende onderdelen van een methode kunnen ze snel hun weg vinden en hun doel, namelijk zo gemakkelijk mogelijk lesgeven bereiken. Dat biedt ze rust en ruimte om te focussen op wat echt belangrijk voor hen is, de leerling.

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!