Wired grammar app

Wired
grammar app

App design & UX

Een Engels grammatica app
die wél leuk is.

Een Engels grammatica app ontwerpen die intrinsiek motiveert voor leerlingen om zich te blijven verbeteren in Engelse grammatica.

Een Engels grammatica app die wél leuk is.

Een Engels grammatica app ontwerpen die intrinsiek motiveert voor leerlingen om zich te blijven verbeteren in Engelse grammatica.

Een Engels grammatica app die wél leuk is.

Een Engels grammatica app ontwerpen die intrinsiek motiveert voor leerlingen om zich te blijven verbeteren in Engelse grammatica.
Services
User research
Prototyping
Web design
Services
User research
Prototyping
Web design
CHALLENGE
Het ontwerpen van een app om Engelse grammatica mee te oefenen die wél motiverend werkt voor leerlingen.
UITKOMST
De grammatica app is uitgerold, de app wordt nu succesvol gebruikt door honderden leerlingen. 'Grammatica leren met een app is veel leuker'. 
Displays van de grammar app

Deliverables

Een fris ogende app in de branding van Wired, met veel witruimte zodat het rust uitademt. Met pakkende interactiekleuren waar nodig, maar niets teveel. Het geeft een uitnodigend gevoel dat je door kunt blijven gaan zonder vermoeid te worden. We hielden extra rekening met contrast voor slechtziende leerlingen en ontwierpen vooral met rust in het achterhoofd.

Over hun

Leerlingen op het voortgezet onderwijs maken een spannende tijd mee, er verandert van alles en je bent steeds bezig jezelf te vinden. Het niveau gaat van BK tot VWO, waardoor we de uitdaging per niveau mogelijk wilden maken. Zodat leerlingen zichzelf steeds kunnen ontwikkelen.

De leerlingen zijn vooral op zoek naar interessante manieren van leren die aansluiten op hun belevingswereld. Want Engels leren door een fictieve auto te huren slaat nergens op. Of door grammatica te stampen, dat is ook niet tof. Nee, liever dan aansprekende content gerelateerd aan onderwerpen die zij interessant vinden, zoals bijvoorbeeld
e-Sports, movies of music. Het is belangrijk om de leerlingen intrinsiek te motiveren omdat ze nu de relevantie van de vakken niet altijd inzien.

Leerlingen op het voortgezet onderwijs maken een spannende tijd mee, er verandert van alles en je bent steeds bezig jezelf te vinden. Het niveau gaat van BK tot VWO, waardoor we de uitdaging per niveau mogelijk wilden maken. Zodat leerlingen zichzelf steeds kunnen ontwikkelen.

De leerlingen zijn vooral op zoek naar interessante manieren van leren die aansluiten op hun belevingswereld. Want Engels leren door een fictieve auto te huren slaat nergens op. Of door grammatica te stampen, dat is ook niet tof. Nee, liever dan aansprekende content gerelateerd aan onderwerpen die zij interessant vinden, zoals bijvoorbeeld e-Sports, movies of music. Het is belangrijk om de leerlingen intrinsiek te motiveren omdat ze nu de relevantie van de vakken niet altijd inzien.

Leerlingen op het voortgezet onderwijs maken een spannende tijd mee, er verandert van alles en je bent steeds bezig jezelf te vinden. Het niveau gaat van BK tot VWO, waardoor we de uitdaging per niveau mogelijk wilden maken. Zodat leerlingen zichzelf steeds kunnen ontwikkelen.

De leerlingen zijn vooral op zoek naar interessante manieren van leren die aansluiten op hun belevingswereld. Want Engels leren door een fictieve auto te huren slaat nergens op. Of door grammatica te stampen, dat is ook niet tof. Nee, liever dan aansprekende content gerelateerd aan onderwerpen die zij interessant vinden, zoals bijvoorbeeld e-Sports, movies of music. Het is belangrijk om de leerlingen intrinsiek te motiveren omdat ze nu de relevantie van de vakken niet altijd inzien.

Brochure-wired-grammar-app

Wat is interessanter voor een leerling? Een fictieve auto huren. Of videogames spelen?

Het doel

Leerlingen willen Engels grammatica leren, alleen niet aan de hand van Shakespeare maar liever aan de hand van
e-Sports, videogames, muziek of comicbooks. Met middelen die in hun context relevant zijn. Het doel was om een app. te ontwerpen waar leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn om zich te blijven ontwikkelen. Niet omdat het moet van de docent maar omdat ze er zelf voldoening uit halen en beter willen worden. Waarbij ze positieve bevestiging krijgen en hun eigen succes ervaren en beleven.

Leerlingen willen Engels grammatica leren, alleen niet aan de hand van Shakespeare maar liever aan de hand van e-Sports, videogames, muziek of comicbooks. Met middelen die in hun context relevant zijn. Het doel was om een app. te ontwerpen waar leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn om zich te blijven ontwikkelen. Niet omdat het moet van de docent maar omdat ze er zelf voldoening uit halen en beter willen worden. Waarbij ze positieve bevestiging krijgen en hun eigen succes ervaren en beleven.

De overbrugging

Proces Wired Left-100

De Wired identiteit biedt veel mogelijkheden om met veel verschillende context aan de slag te gaan. Omdat de stijl goed stond en getest was konden we ons volledig richten op de behoeften van de leerlingen.

We begonnen door de dialoog met docenten aan te gaan over wat hun verwachting was ten aanzien van de Engelse grammatica. Niet verwonderlijk wilden zij dat leerlingen het niet als een klusje zagen wat ze moesten doen, maar juist meer als iets wat een leuke uitdaging biedt naast de reguliere lesstof.

De leerlingen zelf vonden het vooral interessant om mee te denken over of het een app moest worden of bijvoorbeeld juist een website. Uiteindelijk hebben we verschillende versies voorgelegd met een ontwerp waarin je op drie verschillende manieren kunt interacteren. De verschillende acties zijn tappen (op een antwoord), selecteren uit een multiselect of vrij invullen. Ieder net een stapje moeilijker dan de ander. We hebben specifiek doorgevraagd op hoe visueel of sec het ontwerp zou moeten worden, dit in verband met alle prikkels die al om de leerlingen heen gebeuren.

Flow 1

Flows van beginscherm navigerend naar verschillende elementen als categorieën (om te spelen) en badges/trophies

Naast interviews hebben we ook een aantal usability tests gedaan om te zien waar leerlingen op klikten en of ze alle onderdelen konden vinden. Zodoende hebben we een deel van de functionaliteit omtrent het krijgen van extra informatie aangepast. Omdat de meeste leerlingen er geen behoefte aan hadden werd het uit de flow gehaald en in plaats daarvan als extra knop aangeboden in de header. Leerlingen vonden dit niet vanzelf maar misten het ook niet. 

Docenten gaven aan dit een fijne oplossing te vinden omdat ze leerlingen er wel op konden wijzen als het meermaals fout bleef gaan. In de flow ontwierpen we een extra stap die bij meerdere keren fout ervoor zorgde dat ze de uitleg aangeboden kregen en konden verder lezen indien gewild, of verder gaan met oefenen. Er zijn drie niveaus waarop je een opdracht kunt halen. Als een leerling zelf wil blijven oefenen om het hoogste niveau te bereiken krijgt hij andere vormen van interactie aangeboden.

Als laatste hebben we gericht gekeken om de applicatie zo lichtgewicht mogelijk te maken omdat klassen vaak tegelijk gaan oefenen en we een server-side client aanbieden.  Logins gebeuren vaak tegelijk. Onze sessies met de developers waren erg vruchtbaar, omdat we hen konden leren vanuit de gebruiker te denken en uitleggen waarom sommige keuzes die arbitrair lijken toch enorm waardevol konden zijn voor gebruikers.

Flow 2

Flows van beginscherm navigerend naar verschillende elementen als categorieën (om te spelen) en badges/trophies

Wired-giphy-with-mockup2

De laatste stap

Uiteindelijk ligt er een grammatica app die echt op de motivatie van leerlingen inspeelt. Door gericht te focussen op hun context en behoeften zijn zij bereid grammatica
te oefenen.

Vijf versies later hebben we een applicatie ontwikkeld die zowel voor docent als leerling intuïtief is. We hebben onderdelen als progressie in de vorm van unlockable badges toegevoegd en wakkeren de competitie tussen leerlingen aan. Maar vooral wakkeren we aan dat ze zelf blijven proberen op een niveau wat bij ze past.

Uiteindelijk ligt er een grammatica app die echt op de motivatie van leerlingen inspeelt. Door gericht te focussen op hun context en behoeften zijn zij bereid grammatica te oefenen.

Vijf versies later hebben we een applicatie ontwikkeld die zowel voor docent als leerling intuïtief is. We hebben onderdelen als progressie in de vorm van unlockable badges toegevoegd en wakkeren de competitie tussen leerlingen aan. Maar vooral wakkeren we aan dat ze zelf blijven proberen op een niveau wat bij ze past.

Uiteindelijk ligt er een grammatica app die echt op de motivatie van leerlingen inspeelt. Door gericht te focussen op hun context en behoeften zijn zij bereid grammatica te oefenen.

Vijf versies later hebben we een applicatie ontwikkeld die zowel voor docent als leerling intuïtief is. We hebben onderdelen als progressie in de vorm van unlockable badges toegevoegd en wakkeren de competitie tussen leerlingen aan. Maar vooral wakkeren we aan dat ze zelf blijven proberen op een niveau wat bij ze past.

Uitkomst

Voor zowel docenten als leerlingen is de grammatica app een succes. Door de eenvoud en het gemak van oefenen zien ze dit als een leuk onderdeel van hun lessen Wired. Waar leerlingen voorheen nooit zin hadden in grammatica grijpen ze nu de kans aan om met de app zelf te oefenen, ook thuis en in hun eigen tijd.

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!