Studio 2.0

Studio 2.0

Web design & UX

Een docentenplatform wat je alles biedt wat je nodig hebt om les te geven.

Als docent heb je al genoeg dingen om je zorgen over te maken, lesvoorbereiding, dynamiek in de klas, nieuw lesmateriaal, zelf materiaal maken. Dan wil je een platform wat goed werkt en waar je gemakkelijk de weg kunt vinden.
Services
User research
Prototyping
Web design
CHALLENGE
Een docentenplatform ontwerpen wat alles biedt wat je nodig hebt om les te geven, maar niets teveel. De uitdaging zit hem erin dat je verschillende vakken en services per vak aanbiedt.
UITKOMST
We ontwierpen een nieuwe identiteit en betere flows, die beter aansluiten bij de behoeften van docenten. Het platform wordt door docenten nu als gebruiksvriendelijker en overzichtelijker ervaren en dat biedt rust en ruimte.
UITKOMST
We ontwierpen een nieuwe identiteit en betere flows, die beter aansluiten bij de behoeften van docenten. Het platform wordt door docenten nu als gebruiksvriendelijker en overzichtelijker ervaren en dat biedt rust en ruimte.
Key-visual-2-studio2

Deliverables

We ontwierpen een docentenplatform gericht op het lesgeven, zodat docenten vooral kunnen bezig zijn met wat ze het liefste doen, leerlingen lesgeven en hen verder helpen te ontwikkelen. Het platform straalt rust uit en is slechts waar nodig visueel aandacht trekkend. De docent wil vooral snel zijn middelen vinden en zich niet bezig houden met de werking van het systeem of het begrijpen ervan. Daarom was het doel om vooral rust en kalmte te bieden.

Over hun

Docenten in het basisonderwijs. De docent die dus meerdere vakken per week geeft. Ze hebben het enorm druk, wanneer ze niet bezig zijn met lesgeven moeten ze zich voorbereiden. Wanneer ze zich niet voorbereiden zijn ze druk om te printen, oudergesprekken te voeren of hebben ze overleg over hoe het onderwijs beter kan.

Het doel

Met zo weinig mogelijk barrières effectief lesgeven, dat is waar het om gaat. Zodat je leerlingen kunt bieden wat ze nodig hebben zonder daar zelf gefrustreerd over te raken omdat het systeem niet werkt. Dat is belangrijk omdat er in het dagelijks leven van docenten al genoeg verplichtingen zijn. Daarnaast is de dynamiek niet altijd vriendelijk en ligt er veel druk op je om te presteren. Is het niet je directie die bovenop je zit dan zijn het wel de ouders die ergens iets
van vinden.

Met zo weinig mogelijk barrières effectief lesgeven, dat is waar het om gaat. Zodat je leerlingen kunt bieden wat ze nodig hebben zonder daar zelf gefrustreerd over te raken omdat het systeem niet werkt. Dat is belangrijk omdat er in het dagelijks leven van docenten al genoeg verplichtingen zijn. Daarnaast is de dynamiek niet altijd vriendelijk en ligt er veel druk op je om te presteren. Is het niet je directie die bovenop je zit dan zijn het wel de ouders die ergens iets van vinden.

Met zo weinig mogelijk barrières effectief lesgeven, dat is waar het om gaat. Zodat je leerlingen kunt bieden wat ze nodig hebben zonder daar zelf gefrustreerd over te raken omdat het systeem niet werkt. Dat is belangrijk omdat er in het dagelijks leven van docenten al genoeg verplichtingen zijn. Daarnaast is de dynamiek niet altijd vriendelijk en ligt er veel druk op je om te presteren. Is het niet je directie die bovenop je zit dan zijn het wel de ouders die ergens iets van vinden.

De overbrugging

De feedback op de eerste versie van het platform was mixed, sommige docenten waren zeer tevreden, andere docenten vonden er niets aan en konden hun weg er niet in vinden. We hadden een platform opgezet wat voor docenten met veel technische kennis goed werkte. Maar voor alle andere docenten was het op sommige punten nodeloos complex. Dat zat hem niet alleen in onze eerste versie maar sowieso de overstap van werken uit boek naar het werken met een digitale methode.

Om meer grip op dit proces te krijgen gingen we terug naar de basis, wat waren de behoeften van docenten in het basisonderwijs. We gingen het gesprek aan met veel basisschool docenten en zaten achter in de klas te observeren waar ze tegenaan liepen. De belangrijkste behoeftes waren vooral overzicht hebben, waar ben ik gebleven, welke les kan ik nog geven en hoe kom ik daar zo snel mogelijk. De drie deelgebieden daarin waren, lesgeven, resultaten inzien en vooruit plannen.

3-interactions

Nadat we de behoeften scherp hadden zijn we gaan kijken welke onderdelen Blink wél kan aanbieden en welke onderdelen niet. Door meerdere sessies met stakeholders te houden hebben we de minimum viable product voor Studio 2.0 bedacht. Niets meer en niets minder dan wat nodig was. We versimpelden de flows en schrapten materiaal waar mogelijk. De informatiearchitectuur werd opnieuw ontworpen nu met eenvoud in het achterhoofd. Waarbij overig materiaal op logische plekken ondergebracht werd voor de docenten die echt diepgang zoeken.

Naast een betere flow en informatiearchitectuur was het cruciaal om het visuele ontwerp ook op te frissen. We ontwierpen voor rust en kalmte en brachten de visuele aspecten terug tot de kern. Waardoor de afbeeldingen die de beleving stimuleren op gerichte plekken terugkwamen maar niet overal meer. Dit gaf meer ruimte voor de typografie en de navigatie-elementen.

Presentatie Demo 04B

Ontwerp voor input velden en feedback states

Mock-up-final-studio2

Ontwerpen voor rust en kalmte, door zoveel mogelijk tot de essentie te reduceren.

De laatste stap

Na de eerste iteraties was het tijd om het ontwerp te testen. We gingen met tientallen docenten opnieuw de dialoog aan en hebben usability tests gedaan. Met zowel de grotere flows zoals het lesgeven en vinden van je lessen tot het detailniveau zoals het vinden van specifieke downloads
of documenten.

Na de eerste iteraties was het tijd om het ontwerp te testen. We gingen met tientallen docenten opnieuw de dialoog aan en hebben usability tests gedaan. Met zowel de grotere flows zoals het lesgeven en vinden van je lessen tot het detailniveau zoals het vinden van specifieke downloads of documenten.

Uitkomst

Studio 2.0 wordt nog steeds verder uitgebouwd, we itereren nog steeds met gebruikers en voegen gericht nieuwe functionaliteit toe. De reacties op de nieuwe lancering en versie zijn unaniem positief. Docenten geven aan dat ze graag met Blink werken omdat alles ‘zo makkelijk werkt’. Het lesgeven met digitale methodes hoeft dus geen belemmering te vormen. Maar er blijft ook ruimte voor verbetering, naarmate de complexiteit van de methodes groeit is het cruciaal om scherp te blijven op wat echt belangrijk is voor gebruikers. Daar waken we voor en itereren we met die gebruikers op.

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!

Geïnteresseerd geraakt?

Laten we een kop koffie of thee drinken!