Brand Strategy & UX
Voor Saga hebben we een unieke en onderscheidende identiteit ontworpen, die avontuurlijk aanvoelt en richting geeft voor de wereld van morgen. Met double exposure fotografie die zich onderscheid ten opzichte van de concurrentie. Voor de gebruiker voelt het fris en vernieuwend aan. Daarnaast hebben we diezelfde lijn in een gebruikersgericht platform doorgetrokken waarbij docenten en leerlingen snel kunnen vinden wat ze zoeken.
Wat is avontuurlijk? Wat is betekenisvol? Wat houdt richtinggevend in? Dat scherp krijgen samen met de opdrachtgever was stap één. Zodoende de keynote met visuele referenties.
Wat is avontuurlijk? Wat is betekenisvol? Wat houdt richtinggevend in?
Dat scherp krijgen samen met de opdrachtgever was stap één. Zodoende de keynote met visuele referenties.
Wat is avontuurlijk? Wat is betekenisvol? Wat houdt richtinggevend in? Dat scherp krijgen samen met de opdrachtgever was stap één. Zodoende de keynote met visuele referenties.
Docenten geschiedenis zijn verhaalvertellers, ze proberen de stof te laten kleven door het relevant te maken. Maar die relevantie gaat soms verloren aan de leerlingen, die de connectie met het heden niet kunnen leggen. Om de docenten geschiedenis te helpen biedt Saga een unieke manier van lesgeven, bijvoorbeeld door een moord op te lossen. Zo leren leerlingen over Ötzi de ijsmummie. Voor leerlingen moet geschiedenis vooral prikkelen zodat ze zelf op onderzoek uit kunnen gaan. We maakten verschillende persona's om zo een focus aan te brengen op wie we ons ontwerp gingen richten.
Blink wil een nieuwe geschiedenismethode lanceren, omdat het geschiedenisonderwijs op dit moment tekort schiet. Leerlingen kunnen op dit moment onderwerpen en concepten niet goed in de tijd plaatsen. Ze willen kinderen beter geschiedenisonderwijs aanbieden en ze echt vanuit intrinsieke motivatie laten ontwikkelen. Voor docenten willen we een platform ontwikkelen met een optimale gebruikservaring tijdens het lesgeven.
Om de identiteit de juiste insteek te geven hebben we verschillende moodboards en richtingen uitgewerkt. Daarnaast hebben we gekeken hoe de concurrentie zich positioneerde en welke visuele vertaalslag zij maakten.
Visueel onderzoek naar de concurrentie
Visueel onderzoek naar de concurrentie
Moodboards met richtingen voor ontwerp
Moodboards met richtingen voor ontwerp
Voor Saga was het belangrijk om de leerlingen echt te raken en om docenten geschiedenis een handvat te bieden om dat te doen. Vernieuwende didactiek gebaseerd op neurowetenschap vereist een andere aanpak van de docent en dus moest er helder gecommuniceerd worden en een goede gebruikservaring ontworpen worden voor zowel docent als leerling. Door middel van interviews en een serie van creatieve sessies kwamen we tot inzichten over de gebruikers. Zo zien geschiedenisdocenten zich als verhaalvertellers en vinden leerlingen het meestal vooral saai omdat ze de link niet leggen met het heden.
Wij hielpen ze om helderheid rondom de communicatie te krijgen, waarbij we door middel van het samen definiëren van de strategie met een helder doel tot eenheid kwamen.
Het koperen logo, de double exposure fotografie en typografie maken Saga tot een onderscheidende geschiedenismethode op de markt
Door user-research, marktresearch en gerichte iteraties op logo en moodboard kwamen we tot een ontwerprichting die aansluit op het merk. Van daaruit hebben we wireframes, flows ontworpen en bekeken welke acties echt belangrijk zijn voor geschiedenisdocenten om zo een optimaal platform te bieden.
Het platform wordt op dit moment onderhouden en verder uitgebouwd, gebruikers gaven aan in eerste prototypes nog weleens de weg kwijt te raken en overweldigd te zijn door de voorbereiding die ze moeten doen. De opdrachtgever gaf aan dat het inderdaad complexe materie is. We verbeteren dit platform dus in stappen.
Een heldere identiteit die onderscheidend is ten opzichte van andere geschiedenismethodes dankzij haar gebruik van double exposure fotografie. Door de heldere communicatie hebben we het platform kunnen ontwerpen met de geschiedenisdocenten in het achterhoofd. Om zo een passende structuur en flow te creëren. Het doel om een optimale gebruikservaring te bieden is nog steeds on-going. Zo blijven we itereren en kleine onderdelen aanpassen naar aanleiding van usability tests en co-creatie. Leerlingen geven aan dat ze niet meer anders dan Saga willen omdat het spannende lessen zijn. Het oplossen van een moord of het naspelen van het dagelijks leven in Rome spreekt dan ook
erg aan.
Een heldere identiteit die onderscheidend is ten opzichte van andere geschiedenismethodes dankzij haar gebruik van double exposure fotografie. Door de heldere communicatie hebben we het platform kunnen ontwerpen met de geschiedenisdocenten in het achterhoofd. Om zo een passende structuur en flow te creëren. Het doel om een optimale gebruikservaring te bieden is nog steeds on-going. Zo blijven we itereren en kleine onderdelen aanpassen naar aanleiding van usability tests en co-creatie. Leerlingen geven aan dat ze niet meer anders dan Saga willen omdat het spannende lessen zijn. Het oplossen van een moord of het naspelen van het dagelijks leven in Rome spreekt dan ook erg aan.
Een heldere identiteit die onderscheidend is ten opzichte van andere geschiedenismethodes dankzij haar gebruik van double exposure fotografie. Door de heldere communicatie hebben we het platform kunnen ontwerpen met de geschiedenisdocenten in het achterhoofd. Om zo een passende structuur en flow te creëren. Het doel om een optimale gebruikservaring te bieden is nog steeds on-going. Zo blijven we itereren en kleine onderdelen aanpassen naar aanleiding van usability tests en co-creatie. Leerlingen geven aan dat ze niet meer anders dan Saga willen omdat het spannende lessen zijn. Het oplossen van een moord of het naspelen van het dagelijks leven in Rome spreekt dan ook erg aan.
Een heldere identiteit die onderscheidend is ten opzichte van andere geschiedenismethodes dankzij haar gebruik van double exposure fotografie. Door de heldere communicatie hebben we het platform kunnen ontwerpen met de geschiedenisdocenten in het achterhoofd. Om zo een passende structuur en flow te creëren. Het doel om een optimale gebruikservaring te bieden is nog steeds on-going. Zo blijven we itereren en kleine onderdelen aanpassen naar aanleiding van usability tests en co-creatie. Leerlingen geven aan dat ze niet meer anders dan Saga willen omdat het spannende lessen zijn. Het oplossen van een moord of het naspelen van het dagelijks leven in Rome spreekt dan ook erg aan.
© 2022 Mark Outermans
© 2022 Mark Outermans
© 2022 Mark Outermans
© 2022 Mark Outermans