Web design & UX
Preview van een tekst, gemaakt om leerlingen te interesseren voor de tekst.
Snel een sfeer neerzetten zodat jongeren geïnteresseerd raken.
Een leeswereld waar jongeren zich in kunnen verliezen. Met een rijk aanbod van teksten, podcasts, verhalen en boeken die zij interessant vinden. De jongeren hun wereld groeit mee met wat zij lezen.
Jongeren willen niet lezen. Wat vind je daarvan? Dat was de vraag waar we het gesprek mee opende. Hannelieke geeft aan dat ze juist wel graag leest. Wel vaker op vakantie.. en eigenlijk juist dingen die ze voor school niet moet lezen. Daar is ze geïnteresseerd in.
Twee broers die we spreken geven aan nooit te lezen. Als we doorgraven komen we erachter dat ze groot Formule 1 fans zijn. Alles over Max willen ze weten. F1 magazine, de F1 app, via TikTok kijken ze filmpjes en reageren in de comments. Websites, blogs, alles verslinden ze. Lees je dan weleens? En het magazine en de website dan?
Dat is geen lezen zeggen ze, docenten vinden dat niet goed. Vaker hoorden we dat leesmateriaal aan bepaalde eisen moest voldoen.
Stukje bij beetje komen we erachter dat jongeren best bereid zijn te lezen. Maar niet uit verplichting en "niet de saaie boeken die mijn ouders al moesten lezen". Dus stellen we vanuit Blink de 5 uitgangspunten van Het Nieuwe Lezen.
Jongeren aan het lezen kregen maar dan wel op een manier waar zij zelf achter staan. Plezier uit het lezen halen. We werken nu aan een rijk aanbod van de leesomgeving om aan te sluiten bij waar zij over willen lezen.
Door meerdere prototypes met ieder unieke richtingen van leesmotivatie te verkennen zijn we erachter gekomen welke vormen aanspreken voor jongeren.
Optie 1: Vrij lezen, geen restricties, puur keuze uit een rijk leesaanbod.
Optie 2: Lezen vanuit een opdracht. Wat als je gericht vanuit een specifieke opdracht of doel iets gaat lezen?
Optie 3: Lezen vanuit een uitdaging en prikkelende onderzoeksvraag.
Richting 3 van het prototype: Lezen vanuit een uitdaging en prikkelende onderzoeksvraag
We hebben de verschillende prototypes bij jongeren van allerlei leesniveaus, leesinteresse en leesmotivatie voorgelegd. Zowel op school als thuis. Om te zien of ze ook echt uit zichzelf zouden gaan lezen.
Eerlijk toegegeven, de noot is nog niet helemaal gekraakt. De leesmotivatie ging inderdaad omhoog, maar social media en games zijn nog steeds interessanter voor jongeren.
De leesmotivatie onder jongeren neemt toe. We zijn er nog niet en dus werken we inmiddels ook samen met bekende auteurs, van Kluun tot Splinter Chabot en Özcan Akyol. Samen met die ambassadeurs gaan we Het Nieuwe Lezen verder verspreiden op basis- en middelbare scholen.
In onze methodes Blink Lezen, Blink Nederlands en Blink Nederlands voor de bovenbouw gaan we ieder op eigen manieren verder om die leesmotivatie te vergroten!
© 2022 Mark Outermans
© 2022 Mark Outermans
© 2022 Mark Outermans
© 2022 Mark Outermans